#názor: Sběr uživatelských dat

Na facebookové skupině Old Computers 2000 – 2009 CZ&SK, která skvěle ožila, prodávají si tam odborníci odborníkům kvalitní, značkový, starší hardware za velmi rozumné ceny, jsme potřebovali vyřešit, koho a jak vpustíme do skupiny. Na jiných Facebookových skupinách se šíří občas falešné profily, které vyberou od 15 lidí peníze, zmizí a už je nikdo neobjeví. (až za pár let u soudu)

Jak tomu zabránit u nás? Popravdě není moc možností, ale myslím si, že člověk, který o IT něco ví, má natolik vztah k této branži, že by si nedovolil nikoho okrást, anebo rozhodně ne větší skupinu lidí, protože by se tím v komunitě defakto zdiskreditoval a už by nejenže nikdy nic nikomu patrně neprodal, ale současně by se odepsal jako totální psychopat, který prostě jen šidí lidi a není schopen nějakého stabilnějšího budování dobrého jména.

Vytvořili jsme proto na facebooku vstupní dotazník se třemi otázkami. Problém je, že ho vyplňovalo jen asi 5% uživatelů, ostatní dotazník nevyplňovali. Je to způsobeno tím, že mobilní platformy nedokážou zobrazit uvedený dotazník, takže ho zcela ignorují. Dokonce kdybych chtěl na mobilním telefonu někoho schválit, neukáže mi to ani u lidí, kteří dotazník vyplnili. Mobilní facebook lite aplikace zkrátka tyto otázky zcela ignoruje.

To je tedy problém, jak to vyřešit?

Zavedl jsem proto do popisu skupiny (a protože mě vadilo, že uživatelé nečtou popisek skupiny), později i do obrázku skupiny instrukce, že mají vyplnit formulář na googlu, jehož odkaz jsme vložili do popisku skupiny.

na popisku se uvádí: "Pro vstup do skupiny prosím vyplňte google formulář, jehož odkaz naleznete v popisku skupiny. Bez vyplněného formuláře Vám nebude schválen vstup do této skupiny. Děláme společně dobrou věc. Děkujeme
popisek v obrázku v záhlaví skupiny old computers 2000 – 2009 CZ&SK

Situace se začala náhle velmi zlepšovat. Musel jsem tedy lidem vždycky vkládat do zpráv odkaz na formulář a říkat jim o této možnosti, ale Copy&Paste je mocný nástroj. 😉

Až dnes mě tedy dostala jedna reakce, na kterou reaguji a rozhodl jsem se napsat tento článek.

Ve formuláři žádáme o vyplnění jména a příjmení, jaké máte na facebooku, abychom si byli schopni nějak asociovat vyplnění formuláře s konkrétním žadatelem na facebooku. Jeden člověk odmítl vyplnit, protože přece sbíráme jméno a příjmení! To jsou přece osobní údaje.

….Milí zlatí…Tvrdit tohle a ještě s registrací na facebooku, s registrovaným emailem patrně na Gmailu, konzumující google služby a vůbec člověk píšící z chytrého telefonu… To chce fakt dávku naivity a hlouposti takovou blbost napsat a hned vysvětlím proč.

Každý den, kdy jste registrovaní a přihlášení do google/facebook/linkedin/twitter služeb a zadáváte data do jakéhokoliv formuláře na internetu na google službách, vyplňujete, nebo lajkujete statusy, reagujete, píšete někde svoje názory, myšlenky, přidáváte si kohokoliv na jakékoliv sociální síti do přátel, je taková obří hromada dat, které těmto společnostem poskytujete, že to poslední, co by ty společnosti zajímalo, by bylo vaše jméno a příjmení.

Takže jestli máte strach z velké a hrozné NSA, která už dávno ví, že zítra půjdete nakoupit do kauflandu, že jste chodili na základní školu v horní dolní, protože 23 vašich přátel chodilo na stejnou školu, že jste vystudovali VUT v Brně, protože 43 vašich přátel chodilo na stejnou školu, s kým spíte, s kým se scházíte, jaké akce vás zajímají, co jste si koupili nebo plánujete koupit v poslední době, protože jste to hledali na heuréce v nejlevnějším zboží od nejlevnějších prodejců na trhu, dokonce si sociální sítě dnes dokážou udělat docela jasný přehled o vašem IQ, vašich sociálních vazbách, zda-li jste introvert/extrovert, dokonce si „dopočítají“ vaši sexuální orientaci a interpolují si o vás i to, co vy sami si ani neuvědomujete (viz přiložená demonstrace od ubisoftu na propagaci Watchdogs), tak máte strach, že někdo bude mít Vaše jméno a Příjmení? To vážně?

Aktualizováno: WoW! Oni bloknuli tahání data pro appku z facebooku! Tak to mě teda překvapuje.

I přesto tam však stačí vyplnit věk a pohlaví, ono Vám to z nasbíraných informací už doplní vše ostatní samo: ( u mě to teda v mnohých věcech totálně selhávalo, ale vždycky jsem nějakým způsobem i nechtěně kazil statistiky…soráč 🙂 )

 

Jednu dobu jsem přemýšlel, jak by se dalo chovat natolik paranoidně, aby nebylo možné tato data sbírat a NE, nechcete takový život žít. Prvně jsem přemýšlel, že by vlastně stačilo mít VPN a všude dávat falešné údaje. To by ale sociální sítě musely být úplně hloupé a nerozpoznat, že udáváte naprostou odchylku, která nezapadá do ničeho, čemu odpovídá Vaše chování na stejné síti, čímž na sebe vlastně jen velmi nevhodným způsobem upozorníte.

Druhá možnost je ty sítě nepoužívat. Nepoužívat google služby (gmail, google, youtube atd…), nepoužívat žádné jiné služby, které používají google služby (takže ani seznam.cz, centrum, volný, atlas a další české poskytovatele 😉 ), nepoužívat ani žádné jejich konkurenty, protože ti patrně sbírají podobná data taktéž a sdílí tato data právě s google adverts (typicky aukro.cz) a dalšími poskytovateli sbírající data, aby Vám lépe cílili reklamu.  Dokonce byste nesměli používat ani emaily, protože společnosti jako google na svém gmailu automaticky proskenovávají textový obsah emailů, aby Vám vnutil nějakou reklamu. Takže ikdyž si myslíte, že jen posíláte email, tak společnosti Google ví, s kým si jejich uživatelé píšou a o čem si píšou, proto jim právě na základě toho doporučí reklamu. Jen mě napadla taková vtipná myšlenka, že pokud si budete psát o Viagře, možná vaše emaily skončí ve spamu, jako ty tisíce dalších emailů, doporučujících viagru, které se ve spamu všem tak hromadí.

Takže jediné co v podstatě můžete na dnešním internetu dělat je, že se budete snažit klamat svým chováním. Odměnou za to však bude, že Vám na základě tohoto klamavého chování, bude doporučena reklama a produkty, které vlastně nechcete, ale bude to měřitelný a dokazatelný výsledek Vašeho klamavého chování.

Jednou jsem pro někoho googlil levné potahy na křesla…Byl to fakt vopruz, když jsem pak v následujících dnech viděl všude v reklamách potahy na křesla.

A nejvíce mi na současném systému vadí, že když už mám něco dávno koupeného, tak se mi to stále google adverts snaží vnutit, jako kdyby nepoznali, že jsem to už dávno koupil.

Skvělou službu a tvrdou práci odvádíte pro google adverts i tehdy, když kliknete na jejich reklamu v rohu a zaškrtnete si, že je tahle reklama pro vás nerelevantní, nebo urážlivá. To pak uděláte mnohem více tvrdé práce, než zkušený a kvalitní marketér a ještě jste tak hloupí a děláte to pro ně zadarmo!

Když bych se dostal do extrému, tak byste museli žít v jeskyni bez signálu, internetu, bez dosahu GPS někde na sibiři. Ale potom si přiznejme, že byste stejně byli nezajímaví pro tyto společnosti, protože byste pravděpodobně negenerovali zisk a nemohli by na Vás cílit reklamu na tu novou kabelku, na to nové auto, na ten nový počítač, mobil atd…

ukázka ze hry far cry primals
ukázka ze hry far cry primals

Žijeme ve zvláštní době, kdy lidská bytost je na síti jen hromada tekoucích dat, projevujících se nějakým způsobem, občas z vás nějaká jednička a nula odpadne, občas nějakou jedničku a nulu utrousíte v nějaké diskusi, občas nějakou jedničku a nulu pošlete někomu na bankovní účet a všechny tyto informace jsou interpretovány jen za účelem jediného a tím je ZISK.

Služby jsou zdarma právě proto, abyste je používali a uvedli tam o sobě nejvíce dat. Čímž ulehčíte práci marketingu.

Takže prosím Vás, až budete někde zkuhrat, že někdo chce Vaše jméno a příjmení jen proto, aby si mohl ověřit někde nějakou blbost a neuvádíte tam o sobě nějaká data, ale jen vyplňujete znalostní test, na základě kterého Vás pustí do nějaké skupiny a který se pravidelně promazává, jinak by se v tom prase vyznalo, tak prosím věřte tomu, že zatímco ohrnujete nos nad jedním dotazníkem, který je o to férovější, že Vás na tuto skutečnost upozorňuje, tak byste možná měli být na pozoru, kolik nejintimnějších informací na Vás už dávno má facebook, twitter, linkedin, google, steam a další společnosti, které na internetu používáte, kde jste jednoho dne odkliknuli nějaké všeobecné podmnky, které nikdo nečte.

Zajímalo by mě, jestli by lidé používali dnešní služby, kdyby je tyto služby pravidelně upozorňovaly v každém okamžiku, kdy si berou jejich osobní data k nějakému dalšímu zpracování. Myslím si, že by Vás taková služba velmi brzy omrzela, nebo vyděsila. Nic mezi tím.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

one × 3 =