Út. Říj 20th, 2020

Začínám být fakt nešťastný z nevzdělanosti, nedisciplinovanosti a neochotě českého národa se snažit před Covid-19 chránit. Většina lidí, jejichž příspěvky na sociálních sítích čtu, se buď vztekají, že jim jsou odebírány svobody, anebo sdílí naprosto stupidní statusy jiných nevzdělaných lidí s vysokou školou života, které onemocnění či snahu chránit se před tím, bagatelizují. Samozřejmě tam, kde se jedná na FB o vtípek, je mi jasné, že je to vtípek, problém je, že rozlišovací schopnost českých uživatelů sociálních sítí s vysokou školou života je občas složitá…

Co způsobuje zhoršování situace v ČR okolo pandemie Covid-19 dle mého názoru:

  1. Nenošení ochrany úst a nosu či nedostatečná hygiena a pravidelné dezinfikování rukou.
  2. Zlehčování onemocnění na sociálních sítích a jakási podivná snaha tvářit se jako frajer, když nenosí někdo roušku.
  3. Sdílení stupidních příspěvků a dezinformací na sociálních sítí, kterým lidé bohužel často věří a proto je dál šíří.
  4. Naprostá neznalost a neinformovanost v dané věci.
  5. neshoda mezi “odborníky” v médiích. Jedni covid bagatelizují, jiní bijí na poplach, jedním dechem přiznávám, že si do médií na rozhovory taky berou kdejakého studovaného doktora a ne imunology či odborníky přesně na danou problematiku a lidi, kteří skutečně pracují s daty a fakty. Přikládám jeden příklad za všechny. Onkolog (a současně senátor) a v jedné z nejvíce sledovaných televizích říká takové hlouposti. 45 tisíc sdílení mezi uživateli sociální sítě Facebook, kteří věří člověku, který není odborníkem na covid-19, ani na viry či epidemie. Je to naprosto totéž, jako když půjdete za kominíkem, co 20 let vymetá komíny a IT se nijak nevěnuje, aby vám navrhl, poskládal a zainstaloval počítač. 

     

    zdroj: https://www.facebook.com/ElNinofficial/posts/3376259785727493
    zdroj2: https://zpravy.aktualne.cz/domaci/ptali-jsme-se-lekaru-na-vyzvu-pirka-a-smuclera/r~c6f7f0d808a511eb80e60cc47ab5f122/v~sl:bd246ce26fcb40b33bebeb27cbd7ec07/
    Vládní (ne)opatření v létě (ale po bitvě je každý generál, takže toto téma víc rozvádět nebudu, protože nám úplně nepomůže, když budeme všichni ukazovat na vládu, jak to zvorala.
  6. Snaha politiků naprostou ignorancí odborníků pouze nahnat politické body u voleb, namísto snahy situaci řešit tak, aby ekonomika nešla ke dnu.
  7. Nezodpovědné chování (oslavy, párty, návštěva rizikových míst, kde je větší šance se nakazit)
  8. Absence disciplíny občanů dodržovat pravidla, která jim stanoví vláda.
  9. Nefunkční chytrá karanténa

Teď co s tím dělat?

Přemýšlel jsem, co mohu pro Českou republiku udělat, když dokážu pracovat, platit daně a psát články na tomto webu. Je to informovanost. S vyšší vzdělaností a informovaností dle mého názoru musí přijít i disciplína a společenská odpovědnost společně pandemii čelit.

Pro tuto situaci tedy mohu udělat následující věci:

  1. Vyvracet dezinformace, lži a polopravdy.
  2. Snažit se informovat a dávat rady, jak se NEnakazit
  3. Sdílet mezi co největší počet lidí tento článek a doufat, že to někomu pomůže doplnit informace, aby lidi neměli takový strach z covidu, ale současně aby k tomu měli respekt.
  4. Psát o tom, co udělali špatně ti, kteří se nakazili a pomoci tak ostatním se poučit z “chyb” ostatních.

Co je to Covid-19

Jak se virus množí, jak funguje, co napadá apod. Vše v krátkém videu v češtině.

Populárně naučně

Zdravím Kovyho a sdílím jeho video, ve kterém docela dobře informoval o Covidu na jaře 2020.

FAKTA, DATA, STATISTIKY, VIRÁLNĚ a humorně

Fakta, data, statistiky nikdo šířit nebude, ale humor šíří v dnešní době každý a rád. Musím tento článek napsat tak, aby ho všichni rádi sdíleli.

Statistiky

Celosvětové statistiky kolem Covid-19
Celosvětové statistiky Worldometers.info jen ČR
Oficiální statistiky ministerstva zdravotnictví ČR
Totéž na webu statista.com pro ČR
Interaktivní MAPA od WHO
OurWorldInData celý svět, data, grafy
CoronaTracker – interaktivní Grafy pro ČR
Data.brno COVID statistiky
Celosvětová MAPA od  John Hopkins University

Vyvracíme omyly a debilitu uživatelů sociálních sítí

Určitě každý z vás má alespoň jednoho člověka v kontaktech/přátelích někde na sociální síti, který sdílí a šíří úplně zcestné informace, čímž všem okolo dokazuje, že by sám udělal lépe, kdyby raději odevzdal občanku, tituly, hodnosti a řidičák i své připojení k internetu.

 

1. příklad šířené dezinformace a defakto porušení zákona

Zdroj: https://www.facebook.com/ivan.klauda.549/posts/819294018813441

Takže si to rozeberme jedno po druhém:

  1. Ivan Klauda propaguje zákaz dobrovolného testování a ještě pokládá otázky “proč potřebuješ vědět zda jsi nebo nejsi pozitivní na Covid-19?”
    Odpověď: Jednoduše. Pokud jedu k prarodičům, nebo se potřebuji dostat na Slovensko, kam mě bez negativních testů na Covid-19 nepustí, potřebuji papír, který dokazuje, že nejsem pozitivní na toto onemocnění, jinak mě tam nepoustí a prarodiče bych jako superpřenašeč nebo bezpříznakový pacient defakto odsoudil moji vlastní návštěvou k smrti. Dobrovolné testování je tedy velmi zodpovědné chování.
  2. Řádky od “Je ti dobře?” až po “zase zavře”.
    Poznámka: Opět nabádání a snaha ovlivnit čitatele statusu, aby se nedal testovat na Covid. To co ten člověk píše, je úplně proti zdravému rozumu. Díky tomu, že testujeme a detekujeme pozitivní případy covidu-19 jsme schopni získávat vůbec nějaké informace o tom, jak moc je virus v populaci rozšířený a podle toho stanovovat reprodukční čísla viru, opatření, abychom ochránili zbytek nepromořené populace a všechno proto, abychom šíření viru buď co nejvíce zpomalili, nebo ideálně úplně zastavili.
  3. “Nenech se už dobrovolně testovat, buď rozumný, uvědomělý, když se necítíš dobře, zůstaň doma, používej roušku, dodržuj 3R, chraň rizikové skupiny, ale nechoď dobrovolně na testy covid-19. Zachránit tím můžeš více životů, více pracovních míst, českou ekonomiku a lepší život do budoucna mladým, daleko více než si myslíš”
    Poznámka: Souvětí plné polopravd, viz poznámka v předchozímu odstavci. Naopak tím, že by lidé nechodili na testy více životů akorát ohrozí, protože nikdo není schopen v dnešní době odhadnout či spočítat, u koho se projeví jen neškodná forma viru a u koho se projeví těžká forma, která ho pošle na jednotku intenzivní péče s napojením na hadičky. (dále jen JIP) Máme sice již všeobecně dostupné informace, že virus je schopen zabít či velmi negativně zhoršit zdravotní stav pacientů s vysokým tlakem, cukrovkou, problémy s imunitou, astmatiky a dalších pacientů, kteří mají jakkoliv oslabenou imunitu, plíce či slinivku břišní, ale nemáme doposud jistotu, u koho ve zdravé populaci, se projeví těžší či lehčí formy viru. Víme jen, že s počtem pozitivních případů roste i počet těžkých průběhů nemocí a smrtí. Takže naprosto nejhorší je netestovat, protože to že bychom netestovali, by nemělo vůbec žádný vliv na fakt, že se virus dál v populaci bude šířit.
    Bez ohledu na uvedený příspěvek (můj názor) vláda do konce roku bude čím dál více šlapat na zpřísňování pravidel a dle mého názoru se podobnému výjimečnému stavu, jaký tu byl na jaře 2020 nevyhneme. Tuto větu však vnímejte jako moji spekulaci, názor, odhad.

2. příklad šíření dezinformace v podobě vtipu

 

zdroj: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=1448504342007661&id=754707338054035

Jako vtípek dobrý, ale…
Poznámka:
Je již vědecky dokázáno, že masky, roušky, skutečně pomáhají v zabraňování šíření kapének s virem. Přikládám několik zdrojů pro všechny, kdo skutečně “nevěří”, že by roušky mohly pomoct.
https://www.sciencenewsforstudents.org/article/covid-19-face-masks-help-stop-spread
advice-on-the-use-of-masks-2019-ncov <- oficiální materiál Světové zdravotnické organizace (WHO).
https://www.the-scientist.com/news-opinion/how-face-masks-can-help-prevent-the-spread-of-covid-19-67646
https://news.llu.edu/health-wellness/which-type-of-face-mask-most-effective-against-covid-19
Odpovím ještě takto: Pokud roušky nosí a doporučují doktoři, tak byste je měli nosit taky a kdykoliv vám jakýkoliv lékař doporučí roušku nosit, noste je a vůbec nad tím nedebatujte. Nestudovali jste 6 let na titul Mudr, nemáte lékařské atestace, takže váš názor “že je rouška na hovno” je naprosto bezcenný, nezodpovědný a hloupý, akorát jako dezinformace může ublížit dalším lidem, kteří hloupě uvěří tomu, co jste jim VY nakecali, nasdíleli.

 

3. příklad snahy ovlivnit veřejné mínění netestovat se na Covid-19

zdroj: https://www.facebook.com/petr.ajsman/posts/10208299062310087

Poznámka: Všimněte si, tento příspěvek má 23 tisíc sdílení. Tedy 23 tisíc uživatelských účtů na Facebooku dalo zveřejnit většině, nebo všem svým přátelům tento příspěvek.
Za prvé, od jara si můžeme všimnout, že testy zlevnily z tehdejších cca 3 tisíc korun na 1750 korun (jak uvádí tento příspěvek, neověřoval jsem přesnou cenu k 26.9. proto mě prosím netahejte za slovo). Z těch 1750 korun platíte práci laboranta, který pracuje se vzorky v laboratoři, někdo vám musel odebrat vzorek a tento vzorek odeslat do laboratoře na analýzu. V laboratořích musí zajistit, aby nedošlo ke kontaminaci. Přiznávám, že cena testování za 7500 korun na Pražském letišti je předražená, asi tak jako vše, co si na Pražském letišti Václava Havla koupíte. ( zdroj https://www.prg.aero/testovani-covid-19 ) ale nemění to nic na faktu, že i kdyby si na tom někdo měl namastit kapsu, stále se jedná o zprostředkování služby, která testovanému pacientovi pomůže rozhodnout, jestli má jít do karantény a zachrání tím potenciálně životy svých blízkých, nebo jestli má v době odběru jistotu, že nebyl pozitivní.

A protože lze tutéž manipulaci použít na cokoliv, přikládám ze stejného příspěvku jeden komentář, který se defakto odkazuje na totéž a naznačuje, že se jedná o zcela irelevantní argument:

zdroj: https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10217734891350880&set=p.10217734891350880&type=3

4. Neznalost autora superpřenašečů a bezpříznakových pacientů se rozšířila mezi 6.3 tisíc dalších uživatelů

zdroj: https://www.facebook.com/petr.ajsman/posts/10208299062310087

Myšleno jako vtípek s velkou nadsázkou povedený, nicméně…
Poznámka:
Autor David Štaffa zcela nepochopil smysl testování na Covid-19 a patrně důvodem jeho neznalosti napsal tento “vtípek”, který byl sdílen dalšími 6,3 tisíci uživateli Facebooku. Jeho příspěvek totiž vůbec nepočítá s možností superpřenašečů a zcela bezpříznakových pacientů, kteří se cítí zdraví bez příznaků, ale dotekem, nebo i dechem jsou schopni Covid-19 přenést na další lidi a u dalších jimi nakažených se pak dle jejich zdravotního stavu mohou objevit zdravotní komplikace v kombinaci s jejich dalšími diagnózami a tedy způsobit vážné zdravotní komplikace, nebo až smrt pacienta.

Nehledě na to, že i u pacientů, kteří byli bezpříznakoví se objevují dlouhodobě zdravotní komplikace viz zdroje:
https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/italie-bergamo-koronavirus-nasledky-zdravi-nemocnice-potize.A200918_153629_zahranicni_jhr
https://timesofindia.indiatimes.com/city/bengaluru/karnataka-cured-patients-return-with-lung-skin-issues/articleshow/77881800.cms
https://healthwise.punchng.com/even-after-cure-covid-19-patients-may-suffer-lung-heart-problems-study/
https://scroll.in/article/968148/in-india-recovered-covid-19-patients-are-returning-to-hospitals-with-heart-problems-or-lung-damage
https://www.livemint.com/news/india/for-documenting-post-covid-complications-telephonic-survey-of-cured-patients-likely-11599819823289.html
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-09/coronavirus-may-reactivate-in-cured-patients-korean-cdc-says

 

5. Omyl: Kdyby se Covid-19 přestal v populaci testovat, tak by to nikdo neřešil

zdroj: https://www.facebook.com/groups/1645418028866463/permalink/4349695491772023/

Poznámka: To, že někdo přestane testovat covid-19 v populaci neznamená, že virus zmizí a v populaci nebude. Naopak je velmi důležité, abychom měli co nejvíce informací o počtu nakažených a testovali ještě větší část populace, ať získáme přehled, jak rychle se virus šíří a podle toho jsme pak schopni stanovovat opatření, díky kterým budeme schopni šíření viru zpomalit, nebo zabrzdit. Nikdo z nás nechtěl, aby se Covid-19 rozšířil do celého života a vsadil bych se, že většina z Vás, kdo tento článek čtete, by byla nejraději, aby covid-19 už skutečně zmizel a aby nás neotravovala vládní opatření, nařízení, regulace a další. To je rovněž důvod, proč se objevují v populaci lidé, kteří odmítají roušky, protože nemají dostatek znalostí na to, aby dokázali posoudit jejich přínos.

6. Když dokážu, že se někdo mýlil, tak přece zpochybním i jeho stávající postup

zdroj: https://www.facebook.com/jan.ruzicka.332/posts/10217804020391809

Poznámka: Roman Prymula se podle uvedeného článku (jestli se nejedná o další blbost) nesmírně mýlil a to proto, že v roce 2009 patrně nikdy předtím nedošel ke zkušenosti, ke které docházely Asijské státy. Nošení roušek není český vynález, asijské státy už zažily první vlny Sarsu někdy kolem roku 2002. zdroj
Přikládám video, jak disciplinovaně ze slov studentky v Jižní Korei zvládali na Jaře první vlnu Covid-19 Jihokorejci.

7. Uživatelé nejen sociálních sítí občas srovnávají Covid-19 a úmrtí na něj s dalšími nemocemi, na které umírá v podstatě větší množství lidí

A používají přitom tohle video.
Ano, fakta jsou taková, že na Covid-19 umírá méně lidí, než např. na infarkty, chřipku, nebo předávkování drog. Největší problém Covidu-19 však je, že:

  1. nevíme, kdy a jak virus může zmutovat a tudíž by mohl např. začít být smrtelný či nebezpečný např. pro mladou část populace. V Brně leží v nemocnici pacient s těžkým průběhem Covidu-19, kterému je jen 25 let. (nejsem schopen potvrdit, jestli u muže má nemoc těžký průběh, kvůli dalším zdravotním obtížím, nebo jestli měl zkrátka “smůlu” a nakazil se agresivnější formou viru)
  2. Stále na něj nemáme celosvětově schválenou vakcínu, takže nemáme účinnou vakcínu pro ty, kteří by se rádi nechali očkovat, či jsou riziková skupina obyvatel. (Ruskou vakcínu nepočítám)
  3. I u vylečených pacientů způsobuje dlouhodobé zdravotní komplikace (záněty, změny na vnitřních orgánech a dokonce i mozku), tedy ovlivňuje negativně i po vyléčení kvalitu života.
    Zdroje tvrzení níže:
    https://www.idnes.cz/zpravy/zahranicni/italie-bergamo-koronavirus-nasledky-zdravi-nemocnice-potize.A200918_153629_zahranicni_jhr
    https://timesofindia.indiatimes.com/city/bengaluru/karnataka-cured-patients-return-with-lung-skin-issues/articleshow/77881800.cms
    https://healthwise.punchng.com/even-after-cure-covid-19-patients-may-suffer-lung-heart-problems-study/
    https://scroll.in/article/968148/in-india-recovered-covid-19-patients-are-returning-to-hospitals-with-heart-problems-or-lung-damage
    https://www.livemint.com/news/india/for-documenting-post-covid-complications-telephonic-survey-of-cured-patients-likely-11599819823289.html
    https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-04-09/coronavirus-may-reactivate-in-cured-patients-korean-cdc-says

 

8. Opakovaná bagatelizace roušek

zdroj: https://www.facebook.com/michal.pekarek.12/posts/3364296296939497

Předpokládám, že tato myšlenka vychází z tohoto rádoby vtipného fenoménu, kdy si lidi nastříhají záclonu a udělají si z toho “roušku”, která je stejně zbytečná (ta záclonová rouška, nikoliv běžná rouška), jako kdyby na obličeji neměli vůbec nic.

zdroj: https://u-blogidnes.1gr.cz/blogidnes/article/9/75/751679/751679_article_photo_rychly-strih-letni-rousky-na-mne-ma-delku-39-cm_900x.jpeg?r=27bq

Kdyby to bylo myšleno jako vtípek a úplně všichni to brali s nadsázkou, jako vtípek, fajn. Jenže pak tu jsou lidé, jako autor článku pan Ivo F. Cilich, kteří se domnívají,  že roušky jsou nějaký symbol moci. Ano, roušky byly jistě symbolem moci i ve všech asijských zemích, kde zažívali SARS před téměř 20 lety…Snahy převzít moc a kontrolu nad šířením viru, zapomněl dodat i ve svém článku. Podle toho, co pan Cilich píše za nesmysly, od éry komunismu asi ještě nevycestoval za hranice, když roušky srovnává s pionýrskými šátky. Jsou snad roušky symbolem moci v západních zemích, když je tam lidé také nosí a už za éry komunismu naši lidé záviděli míru svobody a kvality života v západních zemích? Autor Ivo F. Cilich si proto sám odporuje. Vzpomněl jsem si proto na divadlo Járy Cimrmana, kde zazněla věta:  “Autor tak zastává stanovisko, které zároveň vyvrací.” Odkaz na pasáž, kde tato památná věta zazněla.

9. Nejhloupější, nejmanipulovatelnější a nejnevzdělanější část obyvatelstva, co věří v placatou zemi, že očkování způsobuje autismus a že Covid-19 je údajná snaha vlád světa a reptiliánů ovládnout zemi

…jen vtipně s nadsázkou dodávám: “A co by na to tak asi řekl Aštar Šeran!?”

zdroj: https://refresher.cz/63858-Astar-Seran-je-muj-nejlepsi-pritel-lide-jsou-zotroceni-rika-zakladatel-Vesmirnych-lidi

Poznámka: Kolega v práci mi řekl zajímavou story. Čekal před domem na dovozce pizzy a viděl jak naproti jeho domu stála sanitka, zdravotníci v bílých oblecích, na hlavě roušky, zdravotnické štíty přes obličeji, rukavice, obleky u bot zalepené izolepou, zkrátka bylo jasné, že tam jsou proto, aby vyzvedli pacienta se silně nakažlivou nemocí (jestli to byl covid-19 či nikoliv bych asi ponechal diskusi) a při předání jídla od dovozce pizzy, se na ty zdravotníky ten dovozce pizzy jen tak podíval a pronesl, že to je celé Fake a že Covid neexistuje, současně pak během diskuse pronesl údiv, proč ho žádná firma nechce přijmout. Já bych takového člověka, který nedokáže odfiltrovat hloupost od relevantní informace, taky nechtěl zaměstnat.

Dost dobře dnešní situaci vystihuje tento obrázek Titanicu.

 

 

 

 

zdroj: https://www.facebook.com/photo?fbid=10221316265354324&set=gm.929806814207198

Totéž v češtině:


zdroj satirického webu: https://www.facebook.com/az247.cz/posts/2787968068193450
K tomu přidám ještě tento odkaz, v co mohou věřit lidé. A dodám, že abychom si udrželi vysokou životní úroveň, tak bychom měli ztrojnásobit rozpočty na vzdělání a tlačit co nejvíce lidí do oborů, ve kterých nebudou pro společnost zcela zbyteční. Ale hlavně, měli bychom lidi učit, aby si ověřovali pravdivost informací, ať už jen pokládáním kritických otázek, na základě kterých zbourají celou konspiraci, jako domeček z karet. Jinak se jako společnost mít lépe nebudeme, protože i ti nejchytřejší, nejschopnější budou vždycky bržděni těmi nejslabšími, nejhloupějšími a nejmanipulovatelnějšími. Protože kvůli těm nejhloupějším, nejmanipulovatelnějším a nejnevzělanějším jedincům pak trpí celá společnost. Např. volební právo je důkazem toho, že vítězná strana nehájí zájmy, které pomohou celé společnosti jako celku, ale pouze poměrově té části voličů, jejichž politické názory však mohou společnosti akorát více uškodit a uvrhnout ji do chaosu či úpadku. Z hlediska toho, kudy by se naše společnost měla ubírat, tak je to jednoznačně věda a výzkum, chemie, fyzika, nové materiály, matematika, IT, automatizace, nanotechnologie, průzkum vesmíru, vesmírný program, vývoj nových zdrojů energie a zefektivňování těch stávajících, výroba a vývoj letadel, dronů, bezpilotních letadel, autonomních pilotů atd…
Domnívám se proto, že čím větší část společnosti bude mít vysoké vzdělání ideálně technického či lékařského směru, tím více racionálnější naše společnost bude. Je to jen domněnka a spekulace, proto to tu uvádím v potaz.

10. Neznám nikoho s Covid-19, je to celé Fake

viz předchozí odstavce.

11. Bureš mi roušku už nařizovat nebude!

Poznámka: Já si tuhle vládu taky nezvolil, nechtěl, nestál jsem o ni a rozhodně jsem nikoho ze stávající vládnoucí garnitury nevolil, nepodporuji a nechci podporovat a nebudu podporovat. Ale pokud by tam nebyl Bureš, byl by tam jinej pochybnej Pepík. Vzpomeňte si, který z posledních 5 premiérů byl bez chyby. Tak vidíte, žádný. Tahle republika měla vždycky smůlu na ty nejneschopnější politiky, kteří na co sáhli, to buď rozkradli, nebo totálně zvorali a i když tam někdo možná za posledních 20 let byl, komu nešlo o koryta, stejně ho to semlelo, nebo ho semlela partaj, nebo se dal do spolupráce s dalšíma korytařema, takže ho to stejně semlelo. Celý systém je nastavený špatně, jinak by to ty lidi nesemlelo.

Poznámka a názor: Jo, děcek taky lituju, že musí 8 hodin denně sedět s rouškou. Vysoký a střední školy bych taky zavřel. Vysokoškolák se to stejně musí nabouchat tak jako tak a pokud se to někdo nedokáže naučit normálně bez docházení na přednášky a cvika, tak nemá na vysoké škole co dělat. (tady bych třeba byl proto, aby nějakým laborantům byl umožněn přístup v ochranných pomůckách do laboratoří, pokud má někdo někde nějaké terénní cvika, tak když se tam dopraví po vlastní ose, taky bych v tom neviděl problém) Když je kantor lemra a nedokáže zajistit kvalitní materiály, tak mi jako vysokoškolákovi musí stačit aspoň sylabus a googlit, googlit, googlit. U středoškoláků chápu, že puberťáci potřebují mít nějaký režim, na druhou stranu puberťák už se doma dokáže o sebe postarat, udělat si jídlo a být dost nezávislý na rodiči a přece jen si vzpomeňme na ty nudný hodiny suplování, kdy byste už taky raději byli doma, ale museli jste tam kvůli suplování dřepět v lavici další hodinu. Takže i ten středoškolák by to toho půl roku prostě zvládl, problém je zase systém, kdy kantoři nedokážou podat výuku tak, aby to donutili zábavnou formou ty studenty nasypat do hlavy, protože velká část z nich jsou zvyklí kvákat a čmárat nezáživné nesmysly před tabulí. To podle mě už dávno nepatří do 21. století. Kdybych už jako kantor měl dělat online výuku, tak ji udělám co nejzábavnější, hážu co odstavec nějaké memečko, které vysvětlí nebo podpoří odstavec, kterej jsem napsal. Pro vysokoškoláky je to mnohem snazší. Udělal jsem letos školení bezpečnosti online. Neměl jsem tam zatím negativní reakci, všichni, od kterých jsem měl feedback, tak mi říkali, že to bylo zatím nejlepší článek s kvízem, jaký jsem tam zatím napsal, tak pro inspiraci tu hážu odkaz, nejsem kantor, ale třeba to někomu pomůže s inspirací. https://it.ldf.mendelu.cz/?p=415

Co se týče výuky, pokud někdo dokáže na youtube točit hodně zábavný videa o chemii, o dějepisu, fyzice, zeměpisu, tak nikdy nebyla snazší doba pro kantory, než dnes, kdy místo nudnýho vysvětlování látky, prostě hodíte do emailu nebo někam do školního systému odkaz na několik youtubáckých videí, která může student shlédnout k tématu a pak na to třeba udělat nějaký kvíz (klidně i v google formuláři, což zvládne naklikat i cvičená opice), kterým když to student vyplní třeba opakovaně a alespoň 1x dosáhne hodnocení třeba nad 8 bodů, tak ho jako kantor nějak odměním třeba 1 bodem k finální zkoušce v předmětu. Takže pokud uvidím, že ten student se tomu věnuje během roku, tak mu dám šanci si nasbírat body k finální písemce, kterou tím pádem bude mít lehčí, nebo bude mít tím pádem větší šanci, že získá lepší známku, než kdyby se mi na to vykašlal. Takže střední a vysoký školy zdaleka nejsou problém, tam se to dá zvládnout dle mého názoru fakt zábavně a ještě studentům zbude víc volného času na vlastní koníčky, pokud je ten student může dělat doma, či k tomu má nějak přístup.

Největší problém jsou základky. Kdyby to bylo někdy v létě, tak nějaká výuka venku s rozestupama, stejně se pak o přestávce děcka spolu baví a kdyby se někdo nakazil, tak se nakazí postupně všichni a patrně bezpříznakově. Dalším problémem jsou lavice. Pamatujete? Máme u nás lavice po dvou. Nevím jestli je to tak ještě stále, ale v zahraničí často vídávám menší lavice pro jednoho a zhruba metrové rozestupy. Nedaří se mi najít obrázek, který jsem viděl někde v Jižní Korei, kde měli studenti lavice pro 1 a měli kolem sebe takovou plastovou ohrádku a roušky. To mi připadalo efektivní, nevím však, jak moc to bylo příjemné pro nějaké prvňáčky sedět 5 až 8 hodin ohraničení za nějakými plastovými bariérami. Takže on ten problém se základními školami úplně není řešitelný. Když necháte všechny bez roušek, nákaza bude probíhat snadněji a může se přenést na zbytky rodin, což je může ve finále pak ohrozit ekonomicky. Když nařídíte roušky (a teď se na to dívám nezaujatě) tak aspoň proto něco děláte. Nicméně člověk, který jen nařídí roušky, podle mě nemá vůbec představu o tom, jak to pak musí v těch školách fungovat. Na Základkách bych nabídl možnost rodičům, ať mají děti trvale doma (pokud chtějí) a umožnil bych distanční výuku, abych do třídy třeba umožnil vstup např. do 10 dětí, které by byly co nejdál od sebe, abych snížil šanci na šíření viru. Nic lepšího mě k tomuto nenapadlo.

zdroj: https://www.facebook.com/groups/321032369027698/permalink/362040481593553/

12. Snaha srovnávat některá opatření s otroctvím, románem 1984, nebo totalitními režimy

zdroj: https://www.facebook.com/janka.schmusch/posts/10159007630452658

Když potřebuji zajistit, aby děti dodržovaly bezpečný rozestup, je to jeden z nejchytřejších nápadů, jaký jsem zatím viděl. Bohužel uživatelka Janka Sch to naprosto hloupě srovnává s otroctvím a horní polovinou obrázku, na které jsou svázaní otroci, což je naprosto stupidní manipulativní konstrukt, hrající na lidské emoce, který můžete opakovaně používat téměř na cokoliv. Tato opatření tu nejsou proto, že si zlí mocipáni chtěli užívat, jak někdo dodržuje rozestupy, ale pro vlastní bezpečnost dětí. Na zemi je rovněž pozorovatelná čára, aby děti věděly, kde mají stát. Evidentně se ten provázek začal používat tehdy, když nejspíš děti nedodržovaly bezpečné rozestupy a čekání ve frontě si krátili vybavováním se, nebo se provázek začal používat jako druhé opatření doplňující čáry na zemi. Nic víc bych za tím nehledal, je to zkrátka dobrá snaha zajistit bezpečnost dětí stojících ve frontě. Jedinou nevýhodu snad má jen to, za co ten špagát děti drží. Covid-19 se může přenášet i dotykem, takže předpokládám někde na konci nebo na začátku fronty dezinfekční prostředky, pak je vše v pořádku.

13. Však je to chřipečka, rýmička, nebo není?

doporučím toto video o osobní zkušenosti rektora Masarykovy Univerzity.

Můžeme dopadnout hůř, než Itálie?

Koukněte na video ze začátku tohoto roku. Kolona armádních vozidel, převázějících mrtvá těla lidí, kteří umřeli na Covid-19, protože lokální hřbitovy a krematoria byla již přeplněná. Pokud nechceme dopadnout podobně, musíme udělat maximum proto, abychom snížili šanci nákazy a to začíná u nošení roušek a končí zpřísňováním a zákazy, kterým se bohužel nevyhneme. Taky jsem proti zákazům, ale pokud nebude na výběr a stále se budou objevovat nedisciplinované kecy typu “já roušku nosit nebudu” a další výše opakované blbosti, kterým dokážou lidé na sociálních sítích věřit, nic jiného nám nezbývá. Tohle video s armádními kolonami v Itálii ukazujte všem, kdo tvrdí, že “však Covid neexistuje, je to blbost”. Stejně vám bude tvrdit, že je to určitě Fake, jako lidi na obrázku v Titanicu výše. 😉 Lidská hloupost je mnohdy nenapravitelná a nekonečná.

Co tedy mohu dělat proti covid-19?

  1. Noste roušky či ochranu nosu a úst, ideálně i očí.
  2. Pokud chcete FFP3 ochranu proti virům a nemáte 800 korun na FFP3 roušky, tak si sežeňte plynovou masku nebo polomasku a do toho tyto filtry, které údajně vydrží týden:
    https://www.stimax.cz/24877-1-Filtr-casticovy—P3-R-(OZ-40×4-mm).html
    https://www.army-surplus.cz/plynova-maska-cm4-celooblicejova-cm-4-s-filtrem/?variantId=33433
    (tyto 2 odkazy obsahují 2 díly, které jsou spolu vzájemně kompatibilní. Když koupíte filtr + tu plynovku, bude to vzájemně fungovat. Je to to nejlevnější v poměru cena/výkon, co mi bylo doporučeno od přátel)
  3. Myjte si pravidelně po každém kontaktu s vnějším světem ruce, nesahejte si do obličeje, nosu, očí, úst nevydezinfikovanými rukami.
  4. Šiřte odkazy na internetu s osvětou, třeba s tímto článkem. Vyvracete omyly vašich blízkých a přátelů o Covidu.
  5. Nechoďte na riziková místa (např. bary a místa s velkou koncentrací lidí )
  6. Posilujte imunitu vitamíny, dodržujte životosprávu, ať co nejméně oslabujete organismus
  7. Pokud se s někým nemusíte potkávat, zbytečně neriskujte.
  8. Snažte se dodržovat rozestupy ve frontách.
  9. Pokud máte na výběr jet do práce či do školy MHD, nebo jinou přepravou, kde máte menší šanci, že potkáte větší koncentraci lidí, volte tu dopravu, se kterou potkáte méně lidí.
  10. Snažte se chovat zodpovědně tak, jako kdybyste byli sami nakažení. Kliky se snažte otevírat loktem, nikoliv dlaní, nestačí si umýt a vydezinfikovat ruce, dezinfikujte i vše na co saháte venku (mobil, klávesnice notebooku, klíče atd…)
  11. Používejte na mobilu program Erouška. Je anonymní, nic o vás nesdílí, jen vás upozorní, že pokud byste přišli do kontaktu s někým, kdo se nakazil, tak vás upozorní a vy budete aspoň na pozoru, že si máte sledovat příznaky, kdyby náhodou. Video kde je popsáno jak funguje erouška zde.
  12. Jídlo, které vám doveze donášková služba si ještě ohřejte v mikrovlnce či troubě alespoň nad 75°C.
  13. Balíky z pošty můžete dezinfikovat, nebo pár dní nechat na slunku. (alespoň 3 dny ale i přesto se pak chovejte tak, jako kdyby každý balík, který vám dorazí, byl kontaminovaný)
  14. Pokud nemusíte nebo nemůžete za prarodiči, tak jim třeba často volejte, nebo je naučte s technologiemi, abyste s nimi mohli pravidelně pořádat videohovory. Videohovor sice nenahradí osobní schůzku, ale je to zase lepší, než se s nimi vůbec nevidět.
zdroj: https://www.facebook.com/photo?fbid=3508197135877320&set=gm.3307905972640521

Poznámka: “Bylo brčko?” odkazuje na bar Techtle Mechtle, ve kterém se nakazilo větší množství lidí, kteří pili brčkem ze společných nápojů.

By mirra

Hardwaru a počítačům se věnuji již od roku 2003. Za tu dobu jsem poskládal stovky počítačů, opravil tisíce počítačů a vyřešil nespočetně problémů, vad a chyb, se kterými se setkávali uživatelé. Od roku 2005 se zabývám servery, zejména těmi herními , v roce 2007 jsem se začal věnovat Valve Source SDK level designu, který šel od roku 2009 k ledu kvůli studiu Informatiky na univerzitě. Podílel jsem se chvíli i na provozu síťové laboratoře MENDELU, dnes spravuji cca 13 serverů/diskových polí na univerzitě, řeším IT v malých a středních firmách tak, aby firmy ušetřily nemalé částky při zlepšení kvality a soustředím se na snižování nákladů na IT od licencí až po hardware, software, provádím konsolidace a audity platnosti licencí, které firmám šetří rovněž nemalé peníze. Velké firmy nechávám korporacím. ;-)

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

four × 4 =