Pá. Bře 1st, 2024

Nikdy jsem z nějakého výrobku nebyl tak hluboce zklamán, jako v Meta Quest 2 potom, co jsem měl cca 2 roky Oculus Quest 1. A zde si vypíšu dušičku v následujících bodech. Není to recenze, je to vyloženě hodnocení uživatelské zkušenosti s produktem a Quest 2 je defakto produkt, který není dotažen a kterému ubírají na dokonalosti na začátku až zanedbatelné drobnosti, které ve finále produkt jako takový, zabijí.

1. Nedá se to pořádně zaostřit

Na oculus quest 1 jsem to mohl zaostřit na 67, nebo 66, podle toho, jak mi to víc sedělo. Tady lze 57, 63 a 68. 63 je pro mě špatný a 68 už je moc. Nedaří se mi to zaostřit na 67, nebo 66 a patrně to ani nepůjde. Tady je zdroj na manuál.

2. Ta guma kolem očí je příšerná

Je super, že je to „hygienické“, je to prostě guma, ve které se vám potí obličej. Na oculus quest 1 se mi nestalo, že by to pro mě bylo již po 5 minutách nepříjemné na nošení. Nedaří se mi tu gumu snadno rozprostřít všude tam, kam patří, neustále se to někde odchlípává, ale s tím se dá žít. Nejhorší je ta nepříjemná tvrdost do obličeje. Oproti tomu Quest 1 byl už v základu kolem očí docela příjemný. Ano, dělalo to čáru kolem obličeje po hodině nošení, ale aspoň se to na tom obličeji dalo nosit. Tady to vyloženě tlačí, jako kdybyste měli kolem očí nějaké tvrdé zábradlí. Zkouším povolit pásek a nemá to na to moc vliv. Buď to to padá z obličeje, nedrží, anebo to drží dobře, ale hrozně nepříjemně tlačí.

3. Držení ovladačů je nepříjemné, potí se v tom ruce

Oculus Quest 1 měl perfektní ovladače, tam nebylo potřeba cokoliv měnit. Jejich povrchová úprava byla dokonalá. Nikdy se mi nestalo, že by se mi potily ruce, když jsem držel ovladače oculus Quest 1. Oculus Quest 2 má tak nepříjemně hladký povrch ovladačů, že ovladač držíte cca 5 minut a už máte pocit, že vám to klouže v ruce, protože se v tom potí ruce. Je to dáno povrchovou úpravou, materiálem, z jakého povrch ovladačů je. Prostě obyčejný, hladký plast. Kdyby to mělo aspoň nějaké žebrování, nebo povrchovou úpravu, kterou vidíte např. na pistolích, kdyby to bylo aspoň pogumované, jako je povrch některých počítačových myší, pořád by to bylo lepší, než tak, jak to dostanete z fabriky. Fanoušek vám řekne: No, však si koupíš silikonovou rukojeť na ty ovladače…Jenže já si nekupoval produkt, abych si kupoval další produkt, jen proto, abych řešil nedokonalost stávajícího produktu. V tom je ten největší problém. Proč mám vyhazovat z principu další peníze za něco, co bylo součástí Oculus Quest 1 v základu a bylo to tak v pořádku? Další problém jsou „joysticky“, nepůsobí tak odolným dojmem, jako ty na quest 1, ale velmi chatrně, nekladou takový odpor při jejich manipulaci palcem, jako to bylo v případě Quest 1. Znamená to, že budou méně odolnější dlouhodobě? Moc si přeji, abych se pletl.

4. Černá barva, je ve skutečnosti tmavě šedá

Je to dáno typem displeje. Celkově mám dojem, že je obraz světlejší, než byl na oculus quest 1 (v pohodě, to se dá řešit úpravou gamma ve hrách), ale když si chcete zahrát něco, kde je to o práci s tmavou barvou, v tmavých prostorech, tak hrajete v něčem, co je nejlépe tmavě šedé. Vůbec jsem uživatelsky nepoznal rozdíl, že nejde vidět mřížka, v hrách to prostě nepoznáte, dokonce jsem si zatím nikde na ničem nevšiml rozdílu ve vyšším rozlišení a vyšším počtu Hz. Ale čeho si všimnete na první nasazení Meta Quest 2 na hlavu je, že černá, je tmavě šedá. Pokud s VR začínáte, vůbec vám to nepřipadne. Hlavně, pokud máte Quest 2, nenasazujte si na hlavu nikdy Quest 1, jinak zjistíte, že Quest 1 je vlastně uživatelsky lepší, než Quest 2.

5. Horší ergonomie nebo dílenské zpracování úplně ve všech bodech

Takže si to shrňme. Ovladače kloužou v rukách, protože špatná povrchová úprava. Bolí z toho v obličeji kolem očí, potí se v tom obličej víc, než v Oculus Quest 1, když chcete aby to pořádně drželo a přitáhnete to, tak z toho bolí obličej kolem očí, ale zase to vidíte trošku ostřeji. Nikdy to nezaostříte správně, protože nedáte čočky tak, jak přesně potřebujete, vidím v tom text nezaostřeně, protože to nemám jak doostřit a neustále se to snažím posouvat na obličeji v domnění, že tu absenci ostrosti nějak vykompenzuji. Když to povolím, aby to netlačilo kolem očí, padá to z obličeje a rozostřuje se tím pádem obraz. USB-C port je v jiné pozici, než byl na oculus Quest 1, takže když máte zahnutý kabel, tak při pohybu po místnosti máte pocit, že je něco špatně. 2x jsem ten kabel málem strhnul, tohle se mi u Quest 1 nestávalo. Wifi-6 si jenom kvůli tomu pořizovat nechci, prostě budu muset vyměnit kabel za jiný „nezahnutý“.

Závěr

Pokud jste fanoušek Meta Quest 2 a obhajujete to slovy „však tady si přikoupíš strap za skoro 2 tisíce“, „tady si koupíš další silikonovej nesmysl za pětikilo“, je to špatně. Tohle není produkt Applu, já měl dostat v základu produkt, který funguje a je uživatelsky pohodlný. Vůbec jsem neocenil nic z toho, že to má víc Hz, nebo vyšší rozlišení, oproti předchozímu Oculus Quest 1, když mi to na té hlavě nevydrží déle, než 20 minut, bez snahy to nějak upravovat na obličeji a posouvat to, abych to konečně chvíli viděl ostřeji. Celkově z uživatelského pohledu, tak jak se mi to používá (bez ohledu na parametry) je pro mě Meta Quest 2 o 70% horší produkt, než Oculus Quest 1 a vůbec na to nemá vliv to, že nejde vidět mřížka, má to víz Hz, lepší rozlišení. Překvapilo mě, že to jsou ve finále tak minoritní, zanedbatelné parametry celého zařízení, že všem, kdo si teď a tady vybíráte VR, vzkážu následující.

Kašlete na to, jaké má co parametry, ale soustřeďte se primárně na to, jestli vás z toho nebolí kolem očí, hlava, jestli to jste schopni zaostřit, jestli vás nebolí ruce z ovladačů, nebo se vám extrémně ruce v místě, kde držíte ovladače (a ne, z oculus quest 1 se mi prakticky ruce vůbec nepotily, necítil jsem pocit, že bych měl povrch ovladačů nějak opocený, či mokrý, je to dáno na 100% povrchovou úpravou materiálů a samozřejmě volbou materiálů plast na Quest2. vs nějaký pogumovaný materiál/pryž na Oculus quest 1.)

Jestli Meta Quest 2 má být Ford Model T, mezi VRky, tak je to dost spartanský produkt, ve výbavě „holobyt, co si neuděláš/nedokoupíš, to nemáš“ a nedá se to jinak bez úpravy používat.

Koupil bych si Meta Quest 2 znovu? Ne, nikdy. Zvážím, jestli by šlo používat Quest 1 ovladače s Meta Quest 2. I kdybych vyřešil problém s otlačenou pokožkou kolem očí, stejně na Quest 2 nevyřeším problém se zaostřením textu a to je zabiják celého produktu. Druhým zabijákem je podání černé barvy, která je tmavě šedá. Koupil bych si znovu Quest 1? Ano, kdyby ho společnost META nezabila ukončením podpory v příštím roce.

Avatar

By mirra

Hardwaru a počítačům se věnuji již od roku 2003. Za tu dobu jsem poskládal stovky počítačů, opravil tisíce počítačů a vyřešil nespočetně problémů, vad a chyb, se kterými se setkávali uživatelé. Od roku 2005 se zabývám servery, zejména těmi herními, v roce 2007 jsem se začal věnovat Valve Source SDK level designu, který šel od roku 2009 k ledu kvůli studiu Informatiky na univerzitě. Podílel jsem se chvíli i na provozu síťové laboratoře MENDELU, dnes spravuji cca 30 serverů/diskových polí na univerzitě, řeším IT v malých a středních firmách tak, aby firmy ušetřily nemalé částky při zlepšení kvality a soustředím se na snižování nákladů na IT od licencí až po hardware, software, provádím konsolidace a audity platnosti licencí, které firmám šetří rovněž nemalé peníze. Z velkých firem spravuji s dalšími kolegy 8000 serverů po celé Evropě a tato práce mě nesmírně baví, protože se vše musí automatizovat a nabízí mi to možnost trénovat další evropské jazyky od Angličtiny, přes Němčinu až po Italštinu.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

16 − five =