Čt. Říj 10th, 2024

 

po nějakých 200 aukcích a 0 negativních a 0 neutrálních hodnocení už se považuji, za ostříleného aukráka, který Ví, na co si má dát pozor. A rozhodl jsem se Vás trošku s tím seznámit.

Aukro je úžasný portál, kde můžete poskládat počítač za 40% jeho kupní ceny, je to jediný portál v česku, kde když koupíte něco za korunu, tak tu korunu fakt zaplatíte, ikdyby to měla být plasmová televize za 50 tisíc. Stejně tak je to shop, kde když Vás někdo podvede, a vy nejste schopni dokázat, že Vás podvedl, nemáte šanci na náhradu. Tam kde lze věřit systému aukra, že Vás vyplatí automaticky, když se objeví nějaký problém, tak to platí většinou jen u eshopů.

Zní to až příliš dobře? Opatrně!

Pokud se objeví na aukru příliš dobrá nabídka, než aby to byla pravda, neříkám, abyste nepřihazovali, jen si prostě počkejte. Jednou se mi stalo, že obchodnice dala na aukro 15 procesorů Athlon II X4 640 za nějakých 850 korun. Co myslíte že se stalo? Koukal jsem na to a nezdálo se mi to. Měla asi jen 8 pozitivních hodnocení a najednou prodává 15 procesorů za tak nízkou hodnotu? No to si pište, že než aukce skončila, tak už se tam začaly hromadit asi 3 negativní komentáře a já se pak poplácával po rameni, jak je dobře, že jsem si prostě jen počkal. Ne každý na aukru, kdo něco prodává je podvodník, naopak bych si troufl říct, že u kohokoliv cokoliv koupíte a má 0 negativních a 0 neutrálních komentářů, nebo třeba 60 a víc komentářů bez negativních komentů, tak se na toho člověka obvykle můžete spolehnout. VŽDY! Opakuji VŽDY jednejte s každým slušně, protože ON/ONA je ten, kdo Vás defakto může vystrnadit z důvěryhodného aukra mezi nedůvěryhodné neschopné lidi, kteří mají spoustu negativních komentářů. I já razím cestu, že než abych někomu poškodil pověst, raději mu nedám komentář žádný a to stejné očekávám od toho druhého. Vždycky se snažte dbát na rozumné domluvě, kdy nějak odejdou z jednacího stolu obě strany nějak spokojeny.

Jednejte slušně, s nikým se zbytečně nehádejte, jednejte rozumně, hledejte východisko pro Vás oba, funguje to!

Stalo se mi třeba, že jsem koupil bluetooth sluchátka a přišlo mi sluchátko s vadným připínákem na ucho, vlastně z úplně jiného modelu, takže sluchátko nedrželo. Hmm problém, řeknete si a dali byste možná negativní hodnocení. Já obchodníkovi zavolal a předpokládal jsem, že se to prostě může stát a že při jeho počtu objednávek naprosto chápu, že se občas něco takového stane. Ubezpečil jsem ho, že se nezlobím, ale že bych se rád dohodnul na tom, že ikdybych mu to posílal zpátky, tak se to kvůli ceně poštovného nevyplatí, takže bych to 2x přeplatil. On mi dal za pravdu a navrhl jsem mu, že si koupím ještě jedny s tím, že mi prostě nebude účtovat poštovné. Co jsem získal? Měl jsem to ještě levněji, než kdybych mu to posílal zpátky a on to pak posílal zpátky mě, nebo vracet peníze, když poštovné bylo dražší.  A on měl jistotu, že jednal s někým, kdo s ním jednal slušně, s kým se dalo dohodnout a tak to má vypadat. Dali jsme si pozitivní komentáře. Mohl jsem toho člověka poslat do háje, ale já si prostě někde nechám dotisknout na 3D tiskárně chybějící dílek a mám defakto funkční sluchátko.

Podle čeho poznat, že si mám dát pozor?

Lidé často v popisech aukce defakto vyzradí, že zboží je nefunkční, nebo Vám defakto pod nos napíšou, proč byste se měli právě jeho aukci vyhnout obloukem. Uvedu hned několik příkladů:

„Nevím, jestli funguje“ = vsaďte se, že je to nefunkční, jenom se Vám snažím dát záminku.

„Nemám jak vyzkoušet, prodávám od korunky, bez záruky“ nebo „Nemám jak vyzkoušet“ – taky ruce pryč. Kdyby ten člověk měl opravdu zájem zboží prodat, tak si to nechá někým vyzkoušet, nebo se někoho poptá, jak si ověřit, že to co prodává je vadné nebo ne.

„Od korunky, bez záruky“ – tak tady taky bacha. Riskujte jen tehdy, pokud jste ochotni zboží koupit i za cenu, že Vám dojde jen nefunkční kus za cenu materiálu, nebo pokud se jedná fakt o zboží pod cenu 250 korun, kdy Vás vyhozené peníze ještě nemrzí.

„Občas blbne“ – no tak to si pište, že Vám bude zboží blbnout pořád.

„Stav viz foto“ – neříkám nekupujte, ale říkám „buďte HODNĚ opatrní!“ a raději to neriskujte, pokud se nechcete spálit. V nějaké podobné aukci jsem v minulosti koupil router a na fotce nebylo tak patrné, že je v háji trafo od toho routeru. No a při snaze to reklamovat mi prodejce řekl – „smůla no, stav prostě viz foto, měl jste se dívat pořádně.“ Ten člověk díky tomu prodal krám, který by nikdo jinak nekoupil, kdyby tam jasně uvedl „vadné trafo“. Gratuluji. Bylo to ale pár korun, tak jsem to neřešil a trafo si sehnal funkční za korunu z jiné aukce jen za cenu poštovného.

Obchodník má méně než 100 pozitivních hodnocení a negativní komentáře mladší 30 dní – buďte opatrní a před přihozením/nákupem si pročtěte jeho reakce.

„Kamarád mi to dal, ať to tu prodám.“ – není to tak vždy, ale často se stává, že se někdo chce zbavit nefunkčního krámu, nebo něčeho, co se brzy rozsype. Samozřejmě občas je to jen o tom, že jeden už je schopný prodejce, druhý s aukrem neumí, tak se dohodnou že to nahodí na jeho aukro účet. Pokud má prodejce JENOM pozitivní hodnocení, nemá negativní, tak klidně nakupujte. Pokud má už nějaké negativní hodnocení, buďte trošku obezřetní a pokud má třeba méně než 95% pozitivních komentářů, tak si už dejte hodně velkého majzla.

Pokud s Vámi jednají lidé slušně, jednejte s nimi slušně. Pokud se k Vám lidi chovají neslušně, chovejte se k nim taky slušně, protože kdyby člověk dělal problémy, hodíte to na podporu na aukru a dostal by varování, nebo by mu mohli klidně zrušit účet. Vy máte klid, že jste byli slušní a naopak ten člověk se nachytal do své vlastní sítě, že se k Vám choval neslušně, nebo nečestně.

Aukro podpora zmůže hodně, ale zase neumí zázraky. Stalo se mi, že jsem koupil za 3200 kaček procesor a po uvedené aukci jsem udělal rozhodnutí, že už nikdy nekoupím nic od nikoho, kdo má méně než 10 pozitivních hodnocení a jakmile uvidím, že člověk má méně než 50 hodnocení a má třeba jen jediný negativní komentář, tak ikdyby jeho nabídka byla sebelepší, výhodnější, tak do toho nejdu, protože vím, že bych s tím měl jen problémy.

Vybalování zboží si natáčejte VŽDY NA KAMERU! Hodně Vám to ulehčí život!

Procesor mi totiž přišel s 5 ohnutými piny. Udělal jsem fotky, poslal to na podporu aukra, říkal jsem si, tak mi přece dají za pravdu a ejhle, nedali. Proč? No protože jednoduše z fotek nebylo dokazatelné, že to co přišlo, přišlo v takovém stavu, v jakém to bylo zabaleno. Od té doby si jakoukoliv zásilku, která mi přijde přes aukro, nebo jakýkoliv dopis naprosto až paranoidně natáčím na kameru. A uvedu hned 1 aukci, ve které mi to zachránilo kůži a předchozí příklad slouží k tomu, jak snadné by bylo dokázat mou pravdu, když bych ji měl. Samozřejmě aukro mi za pravdu nedalo. Tohle však mělo ještě dobrou dohru. Piny se mi podařilo narovnat, protože jsem vyčerpal všechny možnosti, jak a za kým zajít. Policie by případ odložila, soud by se vlekl léta a technika stárne, občanskoprávním sporům nevěřím, ačkoliv jsem slyšel, že se řeší rychle. Takže jsem se rozhodl jednat na vlastní pěst. Nejenže se mi tedy podařilo procesor opravit, ale taky jsem zjistil, že má vadný paměťový řadič. Prostě když dáte do počítače 4 operační paměti, počítač neprojde POST. Od toho člověka jsem si alespoň vyjednal záručák, vyřídil záručák a dal jsem ho na reklamaci. Tam mi řekli, že už se procesor nevyrábí, ale že mi klidně vyplatí celou jeho původní kupní hodnotu, která byla o 1500 korun vyšší, než za kolik jsem to koupil na aukru. Zadostiučinění? Ano a chutnalo skvěle. 😉 Přitom stačilo mít kameru, abych dokázal svoji nevinu ve snaze dokázat, že to ten člověk špatně zabalil.

Přišla mi základní deska, natáčím to a najednou si všimnu, že má totálně rozlámaný bok. Kdybych neměl kameru, nemám to jak dokázat, díky tomu, že jsem to měl na kameře, hned volám obchodníkovi a říkám „Dobrý den, dneska mi přišla zásilka s tou základní deskou, mám ale vcelku problém, ta deska je na boku hodně rozlámaná, jako kdyby spadla z hodně velké výšky na beton, mám i natáčené vybalování, takže mám důkaz, že to fakt není způsobené mnou. Chcete abych Vám ten záznam poslal?“ A obchodník už mi automaticky odpověděl, že v pohodě, že to vymění a vyměnil, protože já jsem mohl bezpečně dokázat, že problém nebyl způsoben na mé straně. Měl bych mu dát negativní komentář? Naopak! Nejenže jsem mu dal pozitivní komentář, ale taky jsem si od toho prodejce koupil ještě další zboží, protože jsem věděl, že je to čestný obchodník, jakých by mělo být na aukru více.

Kdykoliv se objeví problém, tak jsem v pohodě, protože vše natáčím na kameru. Natočím si aktuální čas někde na 2 zařízeních nezávisle na sobě, třeba notebook a moje hodinky. Ukážu na obrazu od koho je zásilka, kdy jsem ji vyzvedl, jak dlouho třeba byla vytažena doma v teple, než se ohřála (i takové blbosti mohou mít vliv jestli jste s tím zacházeli dobře) a po otevření balíku mám prostě jasno, jestli za 14 dní záznam smažu, nebo jestli mám skvělého pomocníka, který mi pomůže získat peníze za vadné zboží zpět.

Dobře si čtěte popisky na aukru! Když tam má prodejce uvedeno „čtěte stránku o mně!“ tak si ji fakt přečtěte, protože často tam frajeři uvádí takové ty informace, které by se ve „slušné“ firmě uváděly dvoumilimetrovým písmem někde kam oko nevidí. Tady už fakt záleží na konkrétním obchodníkovi, co si tam uvede.

Pozor na počet dní doručení!

Někteří obchodníci prostě jen překupují nabídky ze serverů dealextreme.com nebo aliepress.com a uvádí tam třeba 60 dní, než zboží dorazí. Prostě to nemůžete mít těm lidem za zlé, proto je dobré si to fakt přečíst, proklikat, špatně koupíte jen jednou. Rozmyslet si to můžete 10x předtím, volba je na Vás.

Pozor na cenu poštovného!

Často se mi stávalo u levnějšího zboží pod 200 korun, že prodejce prodával věc za 40 korun ale poštovné si dal 200 korun, což samozřejmě nedává smysl, ale občas se někdo nachytá. Takže ho aukro vypisovalo v seznamu aukcí na prvním místě. Takže ten kdo uvádí cenu zboží poctivě a poctivě taky cenu poštovného potom není indexován tak jak by být indexován spravedlivě měl. Výpis však lze vypisovat i dle ceny s poštovným a pak už to hezky vidíte. Samozřejmě u nějaké těžké ledničky předpokládejte ceny okolo 500 až 750 korun za poštovné, protože to třeba standardní pošta odmítá poslat kvůli nadměrné velikosti, váze a ceně pojistnému v zásilce.

Osobní předání

Tak tady si dejte velkého majzla, pakliže má obchodník negativní komentáře. Vždycky chtějte telefon/mobil na obchodníka, může se stát, že je ve městě dopravní zácpa, že Vás nebo obchodníka naopak něco zdrží, to se může stát, proto fakt chtějte komunikovat přes mobil/sms, zkrátka jakkoliv to jde, kde toho člověka zastihnete v případě že se opozdíte vy, nebo obchodník. Pokud by si vyptával větší cenu na místě, tak to musí mít uvedeno v aukci, že mu tím defakto uhradíte náklady za cestu třeba lístek na MHD za 25 korun (příklad). Když se zpozdíte, omluvte se a poděkujte tomu člověku, že na Vás v tom mrazu čekal a že mu určitě dáte pozitivní hodnocení. Ačkoliv ten člověk by Vám mohl dát negáč, dali byste negáč někomu, kdo Vám už předtím řekne, že moc děkuje, omluví se a slíbí Vám pozitivní hodnocení? To je slušné jednání a ten člověk to neprodává aby se toho slepě zbavil stylem „hurá, někoho jsem podvedl!“, ale naopak ten člověk předpokládá, že jeho věc bude sloužit někomu dobře dál, když nemůže sloužit z nějakého důvodu jemu tak jak by si on představoval. Už strávil spoustu času nahozením to na aukro, focením, sháněním popisků, vymýšlením co by tam napsal, sledováním možná každého dne po večerech své aukce, jestli někdo nepřihodil a moc by toho obchodníka mrzelo, kdyby si to ten člověk nevyzvedl.

Někteří obchodníci jsou tak ochotní s tím třeba cestou kolem Vás, vám to tam složit přímo před Vašima dveřma. Mějte nachystané třeba nějaké kafe, moc tomu člověku poděkujte. Jasně, nemuseli byste nic nikomu dát, ale ten člověk vážil svůj vlastní benzín, vy jste tu stovku nebo dvě za poštovné sice ušetřili, ale ten člověk si přece zaslouží, abyste mu dali alespoň nějakou symbolickou odměnu. Stejně tak toho člověka podpoříte, že v příští aukci to někomu zase cestou zaveze, pokud bude mít cestu.

V práci už není, bude doma?

I to se stává, předával jsem si s člověkem grafickou kartu za slušnou cenu. Prostě jsem to nestihl k němu do práce, tak mi řekl kde v Brně bydlí a já tam k němu zajel. Všechno v pohodě, dobře jsme pokecali.

Buďte schopní se dohodnout

Ikdyž Vám něco třeba připadne drahé, nikdo Vás nemůže persekuovat za to, když přes aukrovský odkaz „dotaz na předmět“ napíšete Vaši nabídku. Třeba stylem – “ Dobrý den, líbí se mi Vaše nabídka. Myslíte, že byste mi mohl nabídnout slevu kdybych si vzal rovnou 2 kusy? Jaká by byla sleva za 5 kusů?“  Jasně, kdo by bral 2 nebo 5 kusů stejného zboží, ale nepřemýšleli jste nad Vašimi přáteli? Obchodník má 0 negativních a 0 neutrálních odpovědí, desítky a stovky pozitivních komentářů. Pokud jste to pochopili, pak už uvažujete jako správný aukrák. Myslíte na své přátele, kterým můžete udělat radost dobrou cenou, podělíte se spolu na poštovném a oni díky Vám získají něco, co by je stálo mnohem víc.

Ikdyž Vám někdo napíše negativní email

reagujte tak, jako kdyby Vám napsal pozitivně. Často lidé píšou email v rozhořčení, cpou do toho hodně emoce. Když odepíšete klidnou vlažnou odpověď, můžete být často překvapeni, jak se chování prodejce v příštím emailu změní.  Ikdyby Vás ten člověk naštval, můžete mu alespoň poděkovat za zkušenost s ním. Uvedu to taky příklad:

„To je Váš problém! Vyřešte si to jak chcete! Já na Vás kašlu!“.

Vaše ideální odpověď:

„Dobrý den,

vaše předchozí odpověď mě sice nenadchla, i přesto Však věřím, že se nějak dohodneme a že to nebudeme muset řešit přes podporu aukra, která by nám v tomto případě z velké pravděpodobnosti dala za pravdu, co vy na to?“

Nebojte se toho, zkušenost možná sice bolí, ale cvičení dělá mistra

Časem Vám už to ani nepřijde a Vy už budete brát nakupování na aukru tak, jako kdybyste šli nakoupit do nejbližšího obchodu. Tenhle článek píšu nejen proto, abych shrnul své zhruba pětileté zkušenosti s aukrem, kdy jsem se mnohokrát spálil, ale taky abych ukázal a poradil všem okolo, co mohou dělat proto, aby se náhodou nespálili. Tady musím hodně pochválit podporu aukra, protože řekněme v 90% problémů mi fakt pomohli a jsou vcelku dobrou pákou na nepoctivé prodejce a obchodníčky.

Pokud jste to dočetli až sem, tak jste skvělí a budu rád za nějaké dotazy a komentáře pod článečkem. V případě dobrých dotazů se pokusím doplnit buď v příštím článečku nebo doplním přímo do tohoto.

Přeji Vám hodně štěstí, dobrých nákupů a úspěchů na aukru.

 

Avatar

By mirra

Hardwaru a počítačům se věnuji již od roku 2003. Za tu dobu jsem poskládal stovky počítačů, opravil tisíce počítačů a vyřešil nespočetně problémů, vad a chyb, se kterými se setkávali uživatelé. Od roku 2005 se zabývám servery, zejména těmi herními, v roce 2007 jsem se začal věnovat Valve Source SDK level designu, který šel od roku 2009 k ledu kvůli studiu Informatiky na univerzitě. Podílel jsem se chvíli i na provozu síťové laboratoře MENDELU, dnes spravuji cca 30 serverů/diskových polí na univerzitě, řeším IT v malých a středních firmách tak, aby firmy ušetřily nemalé částky při zlepšení kvality a soustředím se na snižování nákladů na IT od licencí až po hardware, software, provádím konsolidace a audity platnosti licencí, které firmám šetří rovněž nemalé peníze. Z velkých firem spravuji s dalšími kolegy 8000 serverů po celé Evropě a tato práce mě nesmírně baví, protože se vše musí automatizovat a nabízí mi to možnost trénovat další evropské jazyky od Angličtiny, přes Němčinu až po Italštinu.

2 thoughts on “Jak nakupovat na aukru a čeho se vyvarovat”
  1. Nejsem aktivní příslušník sociálních sítí a diskuzí. Ale!!! Tohle lze jen doporučit a šířit dál. Hezký , vše obsažný příspěvek. Kdo chce, tak si to aplikuje na cokoliv.
    Moc děkuji a přeji hodně štěstí. W.

    1. Zdravím,

      děkuji mnohokrát, za sdílení dál se rozhodně zlobit nebudu ;-). Cílem je podělit se o mé poznatky s co největším počtem lidí proto, aby se na aukru ideálně nikdo nespálil, nebo alespoň omezit počet zklamaných uživatelů na minimum.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *