Jen upozorním, že za tento článek jsem od nikoho nedostal ani korunu a sepsal jsem ho proto, že bytostně nenávidím telefonování na operátory, doptávání se, jak to mají, proč to mají a abyste nemuseli trpět stejným způsobem, tak si po přečtení tohoto článku můžete udělat vlastní názor toho, co od toho chcete.
Pro majitele mám jedno z čísel „úplně nevyužité“, jen na příjem, nikam s ním nevolám, max možná na 2 faktorovku do bank jsem udělal průzkum trhu za vás.
O2 nabízí tarif za 129,- a s možností slevy se dostanete na nějakých 104 korun.
Vodafone nabízí Bussines mini za 49, ale nejde to u nových čísel, takže pokud se plánujete přemigrovat od O2 k Vodafone, tak máte smůlu. Ledaže byste si vzali nejlevnější tarif za 349,- co právě nabízejí a za měsíc si nastavili budík, připomínku do kalendáře, že jim máte okamžitě volat a oznámit, že chcete přejít na tarif Bussines mini za 49,- kde je 50 minut volání zdarma a 50 minut SMS zdarma a nepamatuju si, jestli je tam 400MB dat, nebo bez dat úplně.
Asi je vám jasné, že moje spokojenost nebyla na místě, takže jsem poděkoval a zavolal do T-mobile.
Tam mi paní nabídla tarif m-to-m za 18,15 s DPH, sice je tam 7 korun volání za minutu a je to určeno primárně majitele IoT (Internet of Things) zařízení, ale myslím si, že tohle je asi nejlepší tarif na české scéně, pokud nechcete mít kreditovku, to číslo budete dlouhodobě potřebovat, ale nevoláte z něho, ani nepíšete, protože jste ho třeba přestali používat kvůli nadměrnému otravování ze strany různých společností, které vám neustále vyvolávali, než jste si všude zrušili váš marketingový souhlas.
Jinak u Vodafone nejde přejít na tarif hrazený z kreditu a pak přejít na tarif Bussines mini, protože vás údajně vnímají jako rozdílného zákazníka a na tarif Bussines mini pak nemáte nárok.
Jinak kdybyste věděli, že to provoláte, tak za 300 korun na 6 nebo 7 měsíců, než vám propadne kredit, pak se na 3 měsíce číslo deaktivuje, dokud nedobijete kredit, ale stále ho jde přenést jinam, nebo znovu dobít kredit a začít ho zase používat.
Dříve byly tarify mini za 1 korunu, pak byly za 33 korun a nakonec miniaturní tarify zmizely úplně.
Tabulka platná k 11.6. ze zjištěného:
operátor | O2 | Vodafone | T-mobile |
tarif (jen na příjem) | Neo+ Start Family (30 minut volání, 500MB dat, nezobrazuje se info o volných sms – asi 0?, roamingový tarif Svět Basic) | Red Basic Lite (neomezené volání + sms, 3GB dat, roaming v EU v ceně) U tarifu pro IoT za 179,- má Vodafone zakázané volání úplně, takže je pro mé účely čísla na příjem nepoužitelný | M-to-M tarif machine to machine, volání je možné, ale za cenu okolo 7 korun, SMSky taky nebudou levné, ale pokud máte inaktivní číslo, tak s tímto ušetříte nejvíc peněz, aniž byste museli mít kreditový tarif a pravidelně ho po půl roce dobíjet. |
cena | 129,- | 349,- | 18,15,- |
Pokud nechcete u O2 zůstávat
Ještě v květnu mi přišlo zdražení za 2 mobilní čísla a 1 internet z 897 korun na 947 korun, když mi to pak paní na lince vypočítávala na lince, tak to lezlo někam k 1100 korunám, když jsem chtěl slevu. Myslel jsem si, že je to způsobeno O2 TV a přechodem k Voyo TV, jenže to nebyl ten případ, protože dle O2 tato služba byla součástí pevného internetu. (stejně tu službu nepoužívám, ale oni asi teď honí čísla, jakmile po mně budou chtít, abych za to i platil, tak to okamžitě zruším)
Udělal jsem si průzkum trhu a bohužel, pokud využijete tu slevu UNITY, kde si zřídíte airbank a 5x měsíčně s ní zaplatíte (třeba obědy), platíte z toho O2 služby nad 600 korun, tak vám přijde 300 korun cashback zpět. Je to sice opruz a uznávám, že mě něco takového rozčiluje, nicméně 3600 ročně máte do kapsy zpátky za něco, co byste jinak dál platili.
S touto slevou unity (300,- korun cashback zpátky, když si zřídíte airbanku, 5x měsíčně zaplatíte a platíte z toho O2 služby nad 600 korun dohromady), tak něco takového vám prostě ani Vodafone, ani T-mobile nenabídnou, ani na ičo.
Když jsem zkoušel v Brně internet od někoho jiného, tak pokud pohrozíte odchodem ke konkurenci, dá vám O2 většinou lepší cenu, než vám pak nabízí Vodafone i T-mobile. Obě jsem zkoušel a T-mobile vycházel o 100 korun cca dráž a byl tam povinně pronájem modemu za 79,- měsíčně, kterého se nešlo zbavit, z toho co mi paní řekla a u Vodafone jsem dostal tenkrát nabídku za 299 přes koaxiál a veřejná IPv4 adresa za 175/měsíčně, čímž zase byli dražší, než O2.
A u tarifů s neomezeným voláním/sms/data střihnutými např. na 20mbps rychlosti, máte ceny okolo 499 – 599,- když se snažíte.
O2 má každopádně těžko přehledný systém dalších různých smluv atd… Zkoušel jsem získat i nějakou slevu na IČO na firmu a bohužel, pokud nemáte třeba aspoň 20 čísel, tak se k lepším slevám nedostanete a navíc klienti na ičo nemají tu akci unity za 300 korun cashbacku zpět.
Přechodem od O2 u tarifu na příjem mám ušetřeno ročně 1330,2,- korun, za 10 let to máte 13302,- korun a to není špatné, když víte, že to nechcete platit.
Od června konečně zrušili tupou asistentku Eva (AI)
Zatímco v květnu volám, na virtuální „asistentku“ Eva, jsem se nic nedozvěděl, když jsem chtěl něco řešit, tak buď Eva nerozuměla, anebo mě předříkávala nefunkční návod, který mě vedl do O2 samoobsluhy, kde to nebylo (chtěl jsem zrušit prvně O2 TV, která ale byla součástí internetu HD, takže zrušit ani nešla a v O2 samoobsluze se něco takového ani nenabízelo). Až když jsem pohrozil, že odcházím k Vodafonu a chci přepojit na operátora, tak po 3. zopakování mého požadavku jsem byl přesměrován na skutečnou lidskou osobu, která dokonce i rozuměla tomu, co chci. Musím uznat, že takhle otravný jazykový model, který nedokáže řešit žádné problémy, musel vymyslet naprostý génius, protože když nevyklikáte váš požadavek na internetové samoobsluze, při dovolání se na linku vám „AI“ neinteligence vůbec nepomůže, spíš naopak, tak se na to drtivá většina lidí vykašle a korporát shrábne tučné odměny z plošného navýšení cen všem zákazníkům. Úderem prvního pracovního dne v červnu už vám telefon při dovolání se na O2 nezvedala tupá AI Eva, ale standardní telefonní automat, který vás naviguje klikáním čísly klávesnice na mobilu, jako dřív. Nikdy jsem nebyl tak vděčný za to, že se doklikám čísly zpátky na operátora kam potřebuji a ano, uznávám, že tohle byla nejvíc frustrující zkušenost s telefonním operátorem v mém životě, na druhou stranu jsem rád, že jsem si mohl vyzkoušet, jak aplikování AI v praxi často nefunguje.
Když jsem pak viděl něco podobného u Vodafone, když jsem tam volal, tak to nebyla o nic lepší zkušenost, než v případě O2 v květnu 2025, nicméně aspoň tak mě to o to dřív přepojilo na operátora poskytovatele.
Máte slevu? Změna všeobecných obchodních podmínek – rušíme tarif, nabízíme vám dražší
Tohle je úplně nejotravnější, s čím jsem se zatím setkal z vlastní zkušenosti. Těžko si po několika hodinách vytelefonujete slevu, už máte radost, že neplatíte úplný nesmysl za služby operátorovi a tato radost trvá tak 2 měsíce, než skončí kvartál, změna všeobecných obchodních podmínek, nebo zrušení tarifu, nabídnou vám dražší a alternativu vám nikdo nedá. Zase se očekává, že zvednete telefon, vystojíte si 15 minutovou frontu na operátora a začnete žádat o OKU kód, že chcete odejít k jinému poskytovateli, který vám nabízí něco lepšího za míň. A v takovém agresivním prostředí, kde vás poskytovatel po vydobyté výhře, zase donutí prohrát vaši nekonečnou válku, většina lidí, žijících v české republice naprosto rezignuje na jakoukoliv snahu ušetřit, protože je to stojí další čas, úsilí, nervy, trpělivost, ochotu pořád dokola volat. Já třeba za posledního půl roku navolal s operátorem odhadem 4 – 5 hodin času jen za účelem jednání o snížení cen všech tarifů, obvolávání konkurence, co mi nabízí za podmínky, které poptávám, dokonce jsem kvůli tomu musel 1x na pobočku osobně. Je to otrava, ale já z principu odmítám těm operátorům dávat víc peněz, než musím, když okolní státy mají i pětinásobně levnější stejné tarify, než máme my. Přičemž my nemáme víc vysílačů, než třeba Polsko, nebo Finsko, nejsme větší země, nemáme rozsáhlejší infrastrukturu, není tu vůbec žádný důvod, proč by nás měli operátoři ždímat do poslední koruny. Tady bohužel budeme tahat vždy za kratší konec kabelu a nevím, co by se muselo změnit, aby to bylo lepší. Snad jen, kdyby češi vykoupili akcie těchto společností a pak by na valné hromadě požadovali, aby cena pro akcionáře podniku byla nižší, ale nevím jak je to s výkladem zákona. (ale nutilo by to další lidi k nákupu akcií)
Závěr?
Pokud to chcete mít co nejlevnější, potřebujete mít u O2 služby lehce nad 600 korun, mít airbank, 5x měsíčně zaplatit (třeba koupit oběd?) z airbank karty, platit O2 z airbanky a pak vám přijde 300 korun zpátky na účet airbank, ze kterého jste to zaplatili (vyzkoušeno). Vše ostatní nad 600 korun za všechny služby, jsem si odmigroval jinam tak, abych platil co nejméně a tam kde je velký prostor ušetřit jsou paradoxně ty nejlevnější služby. Jinak kouzlení v marketingu u O2 je geniální. Před 3 lety měli O2 tarif Bronzový, pak ho přejmenovali na Tarif stříbrný a nově se totéž nabízí pod Tarifem Zlatý, nebo zlatý+. Takže v České republice si nemůžete koupit levný tarif na první dobrou, musíte ho koupit, pak nechat uběhnout alespoň 1 měsíc a potom telefonovat po operátorovi a buď žádat slevu, anebo požádat o OKU kód (pro opuštění čísla k jinému operátorovi), aby se vám ozvalo retenční oddělení, které vás bude bombardovat nabídkami a slevami. Dokud u českého operátora nechcete odejít, nemají důvod vám nabízet slevu, odměny za věrnost apod…
Když se pak ptáte po tom, proč se tak děje, všichni se dostanou k argumentu „Česká republika je specifický trh“. To v praxi může znamenat, že se majoritní akcionáři/vlastníci navzájem znají a nač si dělat zbytečnou konkurenci u tak malého trhu, jako je Česká republika, když můžete českého Pepíka ždímat a on si to ještě nechá líbit, protože nemá na výběr? Pokud se domníváte, že mezi podniky funguje nějaký zvláštní typ kartelu, tak vás opravím. Není to kartel, ale legálně, právně naprosto nedokazatelný kartel, přičemž všichni 3 operátoři vám v zásadě v drtivé většině jejich cenové nabídky nabídnou dost podobné služby, za dost podobnou cenu, přitom neexistuje důvod, proč by měli na tak malém trhu snižovat ceny, když za to zákazník je ochoten platit a je inaktivní v přebíhání mezi operátory. Domnívám se, že je to dáno i nefunkčností českého zákona v této oblasti, protože kartel není to, pokud jeden poskytovatel nabízí internet za 399,- a nabízí úplně totéž, co jiný poskytovatel, který nabízí totéž za 398,- a třeti poskytovatel nabízí úplně totéž s nějakým bonusem, nebo malinkatou obměnou, nebo „něčím zdarma navíc“ za 397,- a stále se nebude jednat o kartel, ačkoliv je všem jasné, že je nabízeno prakticky to stejné, za téměř nepoznatelný rozdíl. Zákon je dodržen, nikdo nikdy nebude potrestán, ani pokutován. Politikům je to jedno. A to je problém, který se děje u nás.
Kdyby se masa českých platičů zvedla a začala spamovat linky s tím, že odchází jinam a že chtějí slevu…A za měsíc by zase volali, že zase odchází a že chtějí slevu, tak by vlna třeba několika stovek tisíc lidí patrně nějaký vliv na změnu ceny měla. Ale k tomu by asi musel přijít nějaký vlivný „influcencer“ a začal tlačit na jednoho operátora po druhém a musel by být s touto uživatelskou základnou jednotný. Když jdem pryč, tak jdem pryč, ne jinak.